Cyklistika: Trénink musí být hrou. Toho se držíme

Kids CyclingSamá dřina v sychravém počasí a věčně zablácené tváře? Kdepak. Stát se cyklokrosařem, to má být pro mladé adepty především zábava. Aspoň to platí pro oddíl v Táboře, jihočeské baště tohoto sportu. Na místní dráze už nasbírali Češi spoustu úspěchů včetně nedávného titulu mistra světa pro Zdeňka Štybara.

Zkusit to může kdokoli. „Výbornou přípravou je atletika či plavání. Ale hodí se jakákoli sportovní zkušenost,“ říká Stanislav Bambula – bývalý výtečný cyklokrosař a dnes ještě úspěšnější trenér, jenž se stará o naděje v Táboře. „Ideální věk pro začátkek je zhruba 11 až 12 let. U vyvinutějších dětí i malinko dřív,“ popisuje, kdy mohou adepti cyklokrosu odstartovat kariéru.

Tento sport má v Česku tradici, v Táboře obzvlášť. A to nejen díky poslednímu světovému šampionovi. „Podobný úspěch, na jaký dosáhl Zdeněk Štybar, vždycky přitáhne ještě víc pozornosti, dětí chtějí být jako on. Ale naštěští tu lákadel bylo vždycky dost: od Miloše Fišery přes Radomíra Šimůnka staršího a další,“ vypočítává Bambula slávu českého cyklokrosu.

Jak se dostat až na jejich úroveň? Cesta je postupná. „Začíná se hlavně všeobecnou přípravou, ta je hrozně důležitá. Nejde sednout na kolo a jen jezdit,“ popisuje Bambula. „Poměr všeobecné přípravy vůči té speciální činí zpočátku třeba 70 ku 30 procentům. Postupně se tahle čísla otáčejí.“ Základem je podle něj strečink, mezi mladými sportovci tak nepopulární. „To víte, že je nebaví,“ usměje se táborský kouč. „Ale čím víc dozrávají a blíží se třeba profizávodění, tím častěji si říkají: On nás v tomhle Bambula honil, my to nedělali – a teď to naopak děláme rádi. Hlavně proto, že strečink potřebujeme.“

Od všeobecné přípravy pojďme k té cyklistické. Sympatické krédo Stanislava Bambuly zní: „Děcka se musí především bavit. Ano, je potřeba naučit je základní pravidla a techniku, hlavně seskakování a běhání s kolem na ramenou, což jsou největší specifika cyklokrosu. Ale kromě toho musí mít tréninky formu hry, krátkých soutěží. Tím děti u sportu udržíme.“

Na táborské trati, kde Češi už tolikrát slavili, jezdí místní cyklokrosaři zadarmo, pozemky patří městu. Investice do kola záleží na každém, neboť jak říká Bambula: „Seženete jej od 15 tisíc, ale taky za něj můžete dát 80 až 100 tisíc.“ Víc se musí investovat do materiálu – rezerv, galusek a dalších propriet. „U mladších jde řádově o tisíce, u těch starších spíš o desetitisíce.“ Odměnou jsou medaile podobného lesku jako ta Zdeňka Štybara.

Text: Miroslav Němý